ضرورت اصلاح نگرش مدیران سازمان های کوچک و متوسط به فناوری اطلاعات

ضرورت اصلاح نگرش مدیران به فناوری اطلاعات IT

ضرورت اصلاح نگرش مدیران سازمان های کوچک و متوسط به فناوری اطلاعات

در  طول یک دهه گذشته با شرکت‌های زیادی در زمینه‌های کاری گوناگون و اندازه سازمانی کوچک و متوسط برخورد داشته ام که مدیران آن‌ها فارغ از سن و سطح تحصیلات هیچگونه تعریفی از فناوری اطلاعات، کابردهای آن در سازمان، اثرات مثبت استفاده موثر از IT  و همچنین آثار منفی بی توجهی به این حوزه را نداشته اند.

در این مقاله و در حد امکان به بررسی راهکارهای موجود در این زمینه خواهم پرداخت.

در اقصی نقاط جهان و در عصر ارتباطات، کمتر کسب و کار قانونی را می‌توان یافت که از کامپیوترها، اینترنت و سرویس‌های مرتبط با آن استفاده ننماید.

در تمامی شرکت‌ها و دفاترکاری دارای کارمند،  تعدادی کامپیوتر به صورت با سیم و بی سیم به یکدیگر متصل شده و بسته به اندازه سازمان و سناریو های مختلف شبکه کامپیوتری ایجاد و کاربران از منابع به اشتراک گذاشته شده استفاده می نمایند.

این اتفاق در کشور ما ایران نیز همانند همه دنیا اما با تفاوت هایی رخ می دهد، در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهد شد :

خدمات دهی کارمندان کنجکاو و نامرتبط با IT در شرکت‌ها

امروز با مبلغی کمتر از 7 دلار می‌توان یک پکیج نرم افزاری شامل صدها نرم افزار کرک شده به ارزش هزاران دلار را خریداری و بدون هیچ مشکلی بر روی کامپیوتر های شخصی و اداری نصب نمود.

این سهولت در دسترسی و هزینه پایین تهیه این پکیج‌ها و همچنین حضور افرادی در شرکت‌ها که علاوه بر نداشتن سواد کافی در حوزه فناوری اطلاعات و مسائل مربوط به اطلاعات کامپیوتری در مجموعه، با برخورداری از روحیه مشارکت در فرآیندهای سازمانی و کنجکاوی های نامرتبط در مسائل فناوری اطلاعات، باعث می شود که مشکلات و مسائل IT  مجموعه به صورت ناقص، غیر علمی، مقطعی و پر ریسک حل شود و مدیران از عدم صرف هزینه جهت این امور راضی و خشنود باشند. اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است این امر و انجام کارها توسط افراد غیر متخصص مشکلات جبران ناپذیری را بوجود آورد. و باعث شود تا برای حل این مشکل و درست کردن مشکل بوجود آمده، شرکت مجبور به پرداخت هزینه ای چند برابر هزینه انجام کار توسط متخصص شود.

خدمات دهی کارمندان کنجکاو و نامرتبط با IT در شرکت‌ها

عدم بینش مدیران سنتی نسبت به حوزه فناوری اطلاعات

شاید باور پذیر نباشد اما بسیاری از مدیران بخش خصوصی کشور در بازه سنی 30 تا 50 سال، هیچگونه تعریف مشخصی نسبت به فناوری اطلاعات و خدمات آن در سازمان ندارند.

در ابتدای سال جاری (1399) و در جلسه ای با مدیرعامل جوان یکی از واحدهای بزرگ صنعتی صنعت پلاستیک تازه تاسیس در حوالی تهران جهت راه اندازی شبکه با سوالی مواجه شدم که انگیزه من در نوشتن این مقاله شد.

و اما سوال بدین گونه مطرح شد :
این IT  چیست؟

این سوال ساده جوابی ساده به همراه ندارد و نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از مدیران و کارآفرینان کشور علیرغم از جوان و تحصیلکرده بودن کمامان از نگرش‌های سنتی در حوزه مدیریت بهره برده و از نقش فناوری اطلاعات در دنیای امروز در جهت بهینه سازی جریان کسب کار، تسهیل فرآیندهای سازمانی و تسریع در انجام امور و…… کاملا بی اطلاع بوده و هزینه‌های مربوط به این حوزه را به عنوان هزینه‌های سربار سازمان خود محسوب می نمایند.

در عین حال پرداخت حقوق ثابت مناسب بابت خدمات به صورت پاره وقت و دورکاری برای بسیاری از مدیران غیر قابل پذیرش بوده در عین حال امکان پرداخت حقوق به ازای حضور تمام وقت کارشناس نیز وجود ندارد.

عدم اطمینان مدیران به فعالان حوزه فناوری اطلاعات

متاسفانه در دهه اول همه گیری استفاده از کامپیوترها در حوزه های شخصی و کاری به علت وجود انحصار و فقدان دانش و اطلاعات در افراد حقیقی و حقوقی، فضا برای جولان و یکه تازی عده ای در این اتمسفر مهیا شد که اقدام به عرضه کالا و خدمات با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن نمودند که این امر منجر به بی اعتمادی مزمنی در بین مدیران شرکت‌ها گردید و باعث شد تا همواره با شک و تردید نسبت به فرآیندهای این حوزه ‌بنگرند.

البته در طول سال‌های اخیر و در فضای رقابتی موجود این بدبینی در حال اصلاح می‌باشد اما کماکان مدیران سنتی معتقد به این باور هستند.

فقدان تعریف شغلی خدمات IT در شرکت‌ها

در شرکت‌های کوچک به علت نبود شرح مدونی از فرآیند های کاری، بازه گسترده ای از انتظارات از کارشناس  IT مجموعه از کابل کشی تلفن تا مدیریت سایت و صفحات اجتماعی و خدمات سئو و دریافت تنها یک حقوق بابت آنها وجود دارد.

گرچه هستند همکارانی که به دلایل مختلف با شرایط فوق به همکاری ادامه می‌دهند اما به تجربه ثابت شده است که این رویکرد در میان مدت و بلند مدت اثربخش نخواهد بود.

 در پایان و به عنوان نتیجه گیری می‌بایست گفت که لازم است نگرش به سرمایه گذاری در زیرساخت IT در شرکت‌ها از مرکز هزینه به ارزش آفرینی در مجموعه سوق داده شود چرا که جریان عملکرد و چابکی سیستم ها در سازمان فرای منابع انسانی به عملکرد صحیح در حوزه فناوری اطلاعات بستگی دارد.

  • اشتراک گذاری:

4 نظر برای مطلب "ضرورت اصلاح نگرش مدیران سازمان های کوچک و متوسط به فناوری اطلاعات"

  1. محمد مهدی خسروزاده گفت:

    با تشکر از شما مهندس عزیز . مطالب بسیار درست و جالبی رو عنوان کردید .

  2. مبین دهقانی گفت:

    بسیار عالی 👏🏻

  3. زهرا رشیدی گفت:

    تشکر از اطلاعات مفیدتون

  4. Ali Rahimi گفت:

    پایدار باشید ممنون از اطلاعات مفیدتان

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *